NORA BROWN – SIDETRACK MY ENGINE (EP)

Artiest info
Website
facebook
Label: Jalopy Records

Voor sommige muzikanten kan hun artistieke carrière nooit te vroeg beginnen. Zo hebben we hier de zeven nummers tellende EP “Sidetrack My Engine” van de Amerikaanse tiener Nora Brown ontvangen. Zij is amper 16 jaar oud en dit minialbum is zelfs niet haar eerste uitgebrachte plaat want die kwam al in oktober 2019 op de markt onder de titel “Cinnamon Tree”. Daarop bracht dit banjospelend talent uit Brooklyn, New York elf traditionele folknummers in een eigen versie en ook nu gaat het weer uitsluitend over 7 traditionals uit de folkgeschiedenis die Nora Brown voor deze volledig in monogeluid opgenomen EP naar de 21e eeuw heeft getransformeerd.

Deze songs werden in augustus 2020 in een meer dan 9 meter diepe 19e eeuwse ondergrondse stenen kelder opgenomen met Jon Atkinson van ‘Bigtone Records’ als producer en opnameleider wat toch wel voor een heel speciaal geluid bij deze plaat heeft gezorgd. Fiddler Jackson Lynch en Jerron ‘Blind Boy’ Paxton op beenderen of de voor het ‘old folk’- en bluesgenre typerende ‘bones’ (tegenwoordig vaak vervangen door lepels op een wasbord) zorgden daarbij voor wat extra instrumentatie bij deze zeven nummers.

Men kan zich afvragen hoe een jong tienermeisje terecht kan komen bij deze stokoude folkliedjes. Voor Nora Brown werden die aangereikt door een aantal oudere muzikanten uit haar omgeving en ook via oude platen die ze in archieven had gevonden. Het eerste nummer op “Sidetrack My Engine” is het op fiddle en banjo gespeelde bluegrassnummer “8th Of January” waarin de ‘Battle Of New Orleans’ en de nederlaag van de Britten in 1815 in die oorlog wordt herdacht. Het tweede liedje “Frankie And Albert” is een ‘murder’-ballad die ze leerde kennen via banjospeler John Haywood uit Kentucky. Beide nummers hebben we ter kennismaking op de video’s bij dit verhaal meegegeven.

Het bij ons wellicht bekendste liedje op dit album is “Liza Jane” dat ook in onze contreien nog wel eens wordt gezongen bij optredens van traditionele folkgroepen. “The Very Day I’m Gone” is een door Nora Brown lichtjes aangepaste versie van een emotioneel nummer dat ze leerde kennen als een ballad op een album van folkzangeres Addie Graham. Ook “Wedding Dress” is een oeroude traditional die ze voor deze plaat in een eigen kleedje heeft gestoken. De albumafsluiter “Briggs Hop Light Hornpipe Medley” is een mix van twee oude nummers die voor het eerst werden samengebracht voor een album van folk- en countryzangeres en violiste Rhiannon Giddons van ‘The Carolina Chocolate Drops’.

We moeten hier toch vermelden dat “Sidetrack My Engine” een heel speciaal album is geworden dat zelfs voor verstokte fans van traditionele folkmuziek enige gewenning zal vereisen. Maar in de wetenschap dat een jong meisje als Nora Brown zich in dergelijke oude muziek wil verdiepen willen we toch uitkijken naar wat zij nog voor ons in petto zal gaan hebben bij haar volgende platen.

(valsam)

 

 

10 cd's te winnen!

Wil je daar kans op maken, dan mail je ons gewoon even:
je naam, je adres en de vermel
ding: NORA BROWN
Binnen een aantal weken wordt uit alle inzendingen de gelukkigen getrokken.
Wij hopen dat u massaal Rootstime - hier - zult mailen
De winnaars worden per mail verwittigd.